Häng med på läsårets första storylinetema - om kroppen!
- Svenska skolan Teneriffa

- 31 okt.
- 5 min läsning
Uppdaterat: 4 nov.
För att börja i rätt ände så ska vi först kika närmare på begreppet Storyline. Vad är egentligen Storyline?
Storyline är en kreativ undervisningsmetod som kombinerar berättande och teater i en mer levande undervisningsform. Det går ut på att eleverna engageras i en berättelse eller en fiktiv situation som fungerar som röd tråd genom undervisningen.
Svenska skolan på Teneriffa har arbetat med storyline i många år och skapat ett helt unikt upplägg som arbetats fram av Tommy och Lottis, som är rektorer. När de tog över skolan 2014 implementerades Storyline direkt då det är en pedagogik- och metodikform som de båda hade mycket positiv erfarenhet från tidigare.
-Det har så många positiva aspekter. Det man märker framför allt är att barnen är i en undervisning där de knappt reflekterar över att det är skola utan att de bara lär för att de är så roligt. Det binder också samman skolan på ett fantastiskt sätt när vi löser olika situationer som uppstår längs vägen, förklarar rektor Tommy.
Eleverna får dels ta del av teater som spelas upp för dem kopplat till aktuellt tema, men de får även ofta sätta sig in i skådespelet genom att själva få en aktiv roll eller karaktär i projekten de jobbar med. På så vis får de en levande undervisning som också befäster kunskaper på ett annat sätt än traditionell undervisning.
-Genom att arbeta på detta sätt blir eleverna engagerade och de vill lösa de problem som uppstår i stället för att bara lära sig ett ämne genom att ”läsa i en bok”. Det blir vardagliga problem som eleverna kan relatera till och därmed hanterbara och viktiga för eleven i undervisningen, berättar lärare Anders.
Så hur arbetar skolan med storyline i praktiken?
När ett nytt tema kickas igång presenteras det på skolans gemensamma mötesplats, med en spännande teater där berättelsen tar sin början. Historien löper sedan som en röd tråd under några månader med teatrar och små mini- projekt om vartannat, där stora som små engageras. Alla storylines utgår givetvis från svensk läroplan men gör eleverna till medskapare vilket gör att en storyline aldrig blir den andra lik då eleverna är delaktiga att forma och driva arbetet framåt.
Projekten som eleverna får jobba med bjuder in till stor kreativitet. Bakom detta arbete ligger mycket planering där varje liten detalj i det som eleverna får uppleva dessa lektioner är genomtänkta för att skapa engagemang och passa in i berättelsen.
Storylinelektionerna brukar vara väldigt uppskattade av eleverna och man märker en speciell spännande stämning i luften när det nalkas teater…
När eleverna sedan har arbetat med temat i några månader brukar det ofta avslutas med en ”grande finale” där säcken knyts ihop och väl utförda uppdrag firas.
Så hur har arbetet sett ut under denna höst?
I början av terminen kickades läsårets första storylinetema igång: kroppen!
Skolan fick besök av den minst sagt knasiga ”Doktor Nils - Ove Good” som sällan diagnostiserar sina patienter med rätt sjukdom, än mindre rätt behandling… Därför behöver Dr N-O Good elevernas hjälp att driva sitt nyöppnade sjukhus. Eleverna hjälpte doktorn med sjukhuset som fått namnet ”Glädjesjukhuset”.
Förutom att titta på teater om märkliga saker som händer på sjukhuset, har eleverna aktivt fått delta på olika sätt. Bland annat har eleverna hittills fått ansöka till olika tjänster på ”Glädjesjukhuset”. De har målat skyltar och fått lära sig de olika uppgifterna som finns på ett sjukhus, exempelvis att röntga, skydda huden, medicinera mot magont och värk mm.
Alla barn får interaktivt delta i allt vad det kan innebära att driva ett sjukhus och möta de hinder och utmaningar som kan hända där. Från en vecka till nästa så läser de på inom ett specifikt område och kan sen med sin expertis hjälpa Dr N-O Good med korrekt diagnos och behandling. Med en stor dos humor och mycket lekfullhet får barnen lära sig om kroppens organ, olika sjukdomar och vad som är bra och mindre bra för vår människokropp.
-Barnen brukar komma hem och vara så glada och berätta om allt tokigt de upplevt med ”Doktor N-O Good”. Det känns verkligen som ett så kul sätt för barnen att lära, berättar en förälder till elev på skolan.


Några tidigare teman
Genom åren har det tidigare varit en mängd olika teman och kreativa inslag med stort engagemang från lärare och elever. För att ta ytterligare några exempel så har det bland annat arbetats med tema rymden där eleverna fick träffa rymdvarelsen ”Klonk”. De fick lära sig mer om att förstå förutsättningarna på våra rymdstationer, vår utveckling och våra möjligheter i rymden. Exempelvis fick ämnet teknik en stor roll genom att vi tillsammans åkte ut i en rymdraket som kraschlandade på ISS. Genom att bygga små robotar kunde vi till slut ta oss vidare och det efterlängtade mötet med Klonk blev verklighet. Vi möttes nämligen halvvägs på en avslutande resa upp till ett av världens mest avancerade observatorium, Teide Observatory.


Ett annat tema är “Samhällsbyggarna” där eleverna under några månader fick bygga upp “det perfekta samhället” på en helt fiktiv ö. De började med skapa egna pass och genomföra en flygresa och med skolans personal som flygbesättning togs barnen med på ett äventyr de sent skulle glömma.

Under tidens gång fick de arbeta med olika delar i sitt skapande av det perfekta samhället. Vilken statskick skulle ön ha, hur skulle vi få energi, vad skulle ön heta och hur skulle flaggan se ut? På musiklektionerna skapades landets nationalsång och i på tekniken fick de sedan skapa hus och börja jobba inom olika tjänster för att bygga upp sitt samhälle. Det skapades olika partier, givetvis med en stor och viktig valdag och temat avslutades sedan med festligheter på Shark Islands nationaldag.
-Temat var jättespännande och vi fick göra så mycket kul saker. Det kändes så roligt och spännande alltihop, berättar Elion, elev på svenska skolan.

-Vi ser elevernas glädje och engagemang i denna arbetsform och vi vet att det blir ett lärande för livet. Lottis berättar att hon sprang på en gammal elev i Sverige som precis hade tagit studenten. Hon berättade att tiden på Teneriffa var den bästa tiden i hennes liv och att det alltid var så roligt att gå till skolan. “Jag har aldrig har lärt sig så mycket i skolan som jag gjorde på Teneriffa”. En sådan kommentar gör att vi vet att vi arbetar på ett helt rätt sätt. Målet med vår undervisning är att eleverna känner en lust att lära, nu och i ett livslångt perspektiv.




Kommentarer