Ännu ett år fyllt av minnen, gemenskap och äventyr
- Svenska skolan Teneriffa

- 16 juni
- 4 min läsning
Uppdaterat: för 34 minuter sedan
Så var det plötsligt dags igen. Skolavslutningen är genomförd, klassrummen har tystnat för sommaren och ännu ett läsår på Svenska Skolan på Teneriffa har lagts till handlingarna. Ett år fyllt av skratt, nya kunskaper, vänskap och
upplevelser som kommer att leva kvar långt efter att sommarlovet tagit vid.
När vi blickar tillbaka är det svårt att inte känna tacksamhet. För vad är
egentligen ett skolår om inte en samling av alla de där ögonblicken som
tillsammans blir till något större?
Under året har eleverna fått uppleva allt från traditionsfyllda högtider och kreativa
projekt till utflykter, tävlingar och nya äventyr. Det är just blandningen av en trygg
vardag och minnesvärda upplevelser som gör tiden på Svenska Skolan på Teneriffa så
speciell. Traditioner har som alltid haft en självklar plats i skolans hjärta. Halloween, Lucia, jul, påsk, förskolans dag och andra speciella firanden har fyllt året med glädje, gemenskap och förväntan. För här handlar traditioner om så mycket mer än själva dagen. De blir till gemensamma minnen som barnen bär med sig långt efter att de lämnat ön.

Året har också bjudit på massor av lärande på kreativa sätt. Genom ännu ett Storyline-
år har fantasi och kunskap fått gå hand i hand. Eleverna har deltagit i läsutmaningar,
tävlat i SUF-VM i Friidrott och utmanat sig själva i skolans schack-VM där både
koncentration, strategi och tålamod sattes på prov. För många blev det en lika
spännande som lärorik upplevelse.
Under våren fylldes skolan av extra mycket färg, musik och kultur. Först ut var
karnevalsveckan då hela Los Cristianos sjöd av feststämning. Eleverna tågade genom
staden i sina färgsprakande kostymer och spred glädje till både invånare och besökare
längs gatorna. För många familjer blev det en av årets absoluta höjdpunkter. Kort därefter väntade skolans uppskattade Spanienvecka. Barnen fick lära känna den
kanariska kulturen på riktigt genom att besöka ett bananplantage, smaka lokala
specialiteter, baka traditionellt gofiobröd, dansa flamenco och salsa, skapa hantverk av
bananblad och lära sig mer om Teneriffas ursprungsbefolkning, guancherna. Veckan
avslutades med uppvisningar och sång som fyllde både barn och vuxna med stolthet.
Eleverna har också fått upptäcka mer av den fantastiska ö som omger dem. Under året
har de fått åka till Santa Cruz för att besöka museum, botanisk trädgård och bada i
naturliga havspooler. De har paddlat på havet och fått uppleva delfiner och
havssköldpaddor i sin naturliga miljö och fått skapa minnen tillsammans långt utanför
klassrummets väggar.

En särskild höjdpunkt var skolans campingäventyr där de äldre eleverna fick uppleva
naturen på nära håll, samarbeta, utmana sig själva och skapa nya minnen tillsammans med sina klasskamrater. Sådana upplevelser stärker inte bara gemenskapen utan ger
också erfarenheter som barnen bär med sig länge.
Men ett läsår handlar inte bara om de stora händelserna. Det handlar minst lika mycket
om allt det där som händer däremellan. Om kompisarna som blir vänner för livet. Om lektionerna som väcker nyfikenhet och lust att lära. Om att få utveckla sin spanska samtidigt som man följer den svenska läroplanen. Om strandraster med havet som närmaste granne och idrottslektioner på stranden som ofta avslutas med ett svalkande dopp. Det handlar om alla de små vardagsögonblicken som kanske aldrig hamnar på bild men som ändå blir några av de starkaste minnena. Och kanske är det just där magin finns. I den stora gemenskap som växer fram både på och runt skolan. I känslan av att barnen får växa, utvecklas och skapa minnen tillsammans i en trygg miljö där både elever och familjer blir en del av något större.

När vi samlades i Svenska kyrkan för skolavslutningen blev det ännu en varm
påminnelse om allt vi fått uppleva tillsammans under året. En stämningsfull stund fylld
av stolthet, glädje och framtidstro. Nu väntar sommarlov och för vissa väntar långa sommardagar hemma i Sverige innan återseendet i höst. För andra är det dags att lämna ön efter en termin eller ett läsår fyllt av upplevelser. Och många familjer som varit hos oss under vintern har redan återvänt hem med resväskorna fulla av minnen från sin tid på Teneriffa. Till alla er vill vi rikta ett extra varmt tack.
Tack till alla elever, föräldrar och familjer som varit en del av vår gemenskap – oavsett
om ni varit här i några veckor, en termin eller under flera år. Ni har satt era avtryck i
skolan och bidragit till att göra den till den plats den är idag. Samtidigt ser vi redan fram emot hösten. Nya elever kommer att hitta sina platser i klassrummen. Nya vänskaper kommer att formas. Nya utflykter, traditioner, projekt och
äventyr väntar runt hörnet. För även om ett läsår nu är slut har nästa redan börjat ta
form. Men först vill vi önska er alla en riktigt härlig sommar.
Ta hand om varandra, fyll dagarna med sådant som får er att må bra och skapa nya
fina minnen tillsammans. Vi ses snart igen.
Glad sommar från oss alla på Svenska Skolan på Teneriffa!




Kommentarer